Nikah Muda? Mission Failed.

Tadi bersesak dalam LRT tiba-tiba ada seorang lelaki agak dalam baya aku duduk sebelah dengan budak kecil, tak sampai setahun. Aku tegur dia.

"Adik ke?"
"Eh tak la. Anak."
"Serius bro?"
Dia senyum sambil angguk. Aku soal lagi,
"Umur berapa ni?"
"23....."
 
Prappppp. *bunyi hati retak*

"Wahh sama la umur kita bro. Ibunya umur berapa?
"22...."

Prappppp. *bunyi hati retak, retak lagi*

"Wahhh muda-muda sudah nikah, dah ada anak plak. Kerja dah bro?"
"Haah, kerja. Isteri pun kerja..."
"Habis belajar dah kan?"
"Haah habis belajar, diploma. Nak sambung degree juga ni..."

Lepas tu aku sembang la dengan dia sampai sampai stesen. Kebetulan pula berhenti di stesen yang sama. Bekas pelajar unisel shah alam, habis diploma, kenal dengan isteri since form 3 lagi, nikah umur 22, isteri 21, aku ingatkan dia muda lagi dari aku sebab muka nampak muda dan badan kecik. Anak dia comel. Tembam je. Aku dari stesen KL Sentral sampai ke Wangsa Maju duk usap2 je tangan dia. Ramai juga la penumpang lain entertain budak tu. Sebab tak menangis. Usia 9 bulan. Aktif sangat terloncat-loncat tangan duk tepuk-tepuk macam ada imagination drum pula. Bila difikirkan balik, umur 23 tu bagi orang Melayu orang dah tak panggil nikah muda. Kebiasaan dah tu bila habis diploma (range usia 21 ke atas) dah ramai mendirikan rumahtangga.

So, dah boleh shutdown matlamat nak nikah muda. Sebab dah tak berapa nak muda dah pun. Mission failed, guys. Come back is not real.

‪#‎KisahDalamLRT‬

No comments:

Post a Comment