Engkau Bodoh?

Engkau bodoh?



Apa kayu ukur mengatakan engkau bodoh?

"grade..."

Grade exam?
Grade exam kayu ukur engkau bodoh?

"Hmmmm..."

Nabi Muhammad tiada grade exam.
Tidak pernah menduduki exam bergrade.
Baginda bodoh?

"Tak..."

Engkau terasa kerdil?
Tengok kawan-kawan kita.
UM, UUM, UKM, UMS, UNIMAS, UMP, dan lain-lain
Engkau rasa kerdil, sebab mereka disana dan engkau disini?

"Hmmm.."

Aku tak jadikan grade sebagai kayu ukur aku bodoh.
Aku di Unisel, orang memang akan nampak aku tidak ada apa-apa.
Aku akur, grade aku rendah di sana.
Aku akur, grade aku rendah menyebabkan aku disana.
Tapi aku tidak akan mengaku aku bodoh, sekiranya kayu ukur bodoh itu grade

Engkau rasa kerdil?
Aku di Unisel dan engkau masih disini?
Sedangkan masa depan tiada siapa yang dapat predict.
Aku tidak pernah merancang masa depan sebegini rupa.
Ini dihidangkan oleh Sang Pencipta.
Plan aku banyak tergendala.
Banyak yang aku tak minta, tapi hadir dalam life aku.

Tuhan kejam?
Tuhan kedekut?
Tak bagi apa yang aku nak?
Tak!

Tuhan bagi apa yang kita perlu.
Engkau pernah minta engkau nak oksigen?
Engkau pernah minta engkau hendak tinggal di bumi?
Engkau pernah minta engkau ada ayah dan ibu?
Tak pernah minta. Tapi Dia beri.

Mak kau graduan universiti mana?
Ada degree?

"Takde..."

Mak kau bodoh?

"Tak...."

Kenapa mak kau tak bodoh?
Sebab kebodohan itu bukan diukur melalui grade.

Tengok student universiti..
Hisap dadah, merompak, merogol, dan sebagainya.
Engkau isap dadah?
Engkau merompak?
Engkau merogol?

"Tak..."

Engkau bodoh?

"Tak..."

Jadi itu bukan kayu ukur kebodohan.
Tapi kat sini

*tunjuk kat kepala*

Otak.

No comments:

Post a Comment